Νότια της Δημητσάνας στην Αρκαδία, σε μια χαράδρα όπου διαρρέει ο περίφημος Λούσιος ποταμός, βρίσκεται μια από τις ιστορικότερες μονές της Πελοποννήσου και όλης της Ελλάδας, η Ιερά Μονή της Παναγίας του Φιλοσόφου.

Η παλιά μονή είναι κτίσμα του 963 μ.Χ. και ιδρύθηκε από τον Ιωάννη Λαμπαρδόπουλο, φιλόσοφο και γραμματέατου Αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά. Σήμερα από την παλιά μονή διατηρείται ένα εκκλησάκι βυζαντινής τεχνοτροπίας του 10ου αιώνα με τις τοιχογραφίες του. Από την ιδιότητα του ιδρυτή της, η μονή πήρε και την ονομασία της ως «Φιλοσόφου».

Κοντά στα ερείπια της παλιάς μονής (συνδέεται με μονοπάτι) βρίσκεται η Νέα Μονή Φιλοσόφου που υπάρχει από το 17ο αιώνα. Σώζεται το Καθολικό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (που εορτάζει στην Απόδοση της εορτής στις 23 Αυγούστου), το οποίο είναι βυζαντινής τεχνοτροπίας με πλούσια εικονογράφηση. Σήμερα υπάρχει μόνιμα ένας μοναχός. Η νέα μονή, σε μεγάλο βαθμό ανακαινισμένη, λειτουργεί μαζί με την παλιά μονή ως μετόχι της μονής Τιμίου Προδρόμου, η οποία επίσης βρίσκεται στον Λούσιο.

Σε όλο το νότιο μήκος της χαράδρας του Λούσιου ποταμού υπήρχαν σπηλιές και σειρά ασκηταριών που καταστράφηκαν από τις επιδρομές των Σλάβων τον 7ο και 8ο αιώνα.

Η περιοχή αναδείχτηκε σε κέντρο παιδείας και πνευματικής καλλιέργειας την περίοδο της τουρκοκρατίας όπου λειτουργούσε και Κρυφό Σχολειό. Εβδομήντα (70) αρχιερείς και επτά Πατριάρχες μαθήτευσαν στη σχολή της Δημητσάνας, μεταξύ αυτών και ο καταγόμενος από τη Δημητσάνα Πατριάρχης Άγιος Γρηγόριος ο Ε’.

Το 1955 η μονή χαρακτηρίστηκε διατηρητέο μνημείο και από το 1992 άρχισε να συντηρείται και να ανακαινίζεται με την επίβλεψη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η γνωστή ανά το πανελλήνιο μονή Προδρόμου ή Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου βρίσκεται ανάμεσα στα χωριά Στεμνίτσα και Δημητσάνα Αρκαδίας. Προκαλεί δέος στον επισκέπτη-προσκυνητή, καθώς είναι κτισμένη στη ρίζα ενός απότομου βράχου στην χαράδρα του Λουσίου, όπου βρίσκεται και η μονή Φιλοσόφου.

Η μονή Προδρόμου, η οποία ιδρύθηκε τον 12ο αιώνα, είναι ένα από τα πιο όμορφα μοναστήρια της Πελοποννήσου. Από το μπαλκόνι της μονής, οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν την μαγευτική θέα στην άγρια ομορφιά του φαραγγιού του Λούσιου.

Το Καθολικό της μονής, που τιμάται στον Τίμιο Πρόδρομο, είναι μονόκλιτη βασιλική και κοσμείται με αξιόλογες αγιογραφίες. Τοιχογραφίες υπάρχουν και εκτός του ναού, μαγνητίζοντας το βλέμμα του επισκέπτη.

Κατά την επανάσταση του 1821 η μονή αποτέλεσε καταφύγιο και ιατρείο για τους αγωνιστές. Το 1834 η μονή διαλύθηκε λόγω του διατάγματος των Βαυαρών περί διάλυσης μονών, που έχουν κάτω από 7 μοναχούς. Λίγο αργότερα όμως, το 1838, έγινε η ανασύσταση της μονής.

South of Dimitsana Arcadia, in a ravine where the famous Lucius river flowing through, is one of the most historic monasteries of Peloponnese and all Greece, the Monastery of Panagia Philosopher.

The old monastery was built in 963 AD and was founded by John Lampardopoulo, philosopher and grammateatou Emperor Nikiforos Fokas. Today the old abbey church kept a Byzantine style of the 10th century with frescoes. Since the capacity of its founder, the monastery got its name as the «Philosopher».

Near the ruins of the old monastery (associated with path) is Nea Moni Philosopher existing since the 17th century. Preserved the Catholic Assumption (which celebrates the Performance of the celebration on August 23), which is a Byzantine style with rich illustrations. Today there is permanently a monk. The new single, largely renovated, it works together with the old monastery to monastery of St. John the Baptist, which is also found in Lucio.

Throughout the south along the river gorge of Lucius were caves and hermitages turn destroyed by the invasions of the Slavs in the 7th and 8th centuries.

The area became a culture and intellectual culture center of the Ottoman period which functioned Secret School. Seventy (70) chief priests and seven Patriarchs have studied at the school of Dimitsana, between them and the native of Dimitsana Patriarch Saint Gregory V.

In 1955 the monastery was declared a protected monument and from 1992 began to be conserved and renovated under the supervision of the Ministry of Culture.

The well-known by the Panhellenic monastery Prodromou or Monastery of St. John the Baptist is located between the villages of Stemnitsa and Dimitsana. Awe in the visitor-pilgrim, being built on the roots of a cliff in the Lussius ravine, where the monastery Philosopher.

The monastery Baptist, founded in the 12th century, is one of the most beautiful monasteries of Peloponnese. From the balcony of the monastery, visitors can admire the magnificent views of the wild beauty of the gorge of Lucius.

The katholikon, which is dedicated to the Holy Baptist basilica and is decorated with remarkable frescoes. Murals are outside the church, magnetizing the eye of the visitor.

During the 1821 revolution, the monastery became a refuge and hospital for the fighters. In 1834 the monastery was dissolved due to the Decree of the Bavarians on dissolution monasteries, which are below 7 monks. A little later, however, in 1838, was the rebuilding of the monastery.